Kleuters
We kiezen voor een geïntegreerde werking T3/T9 vanuit de overtuiging dat we op deze manier optimale ontwikkelingskansen creëren voor onze leerlingen. Onze ervaring leert ons dat de noden van deze kinderen deels hetzelfde zijn, namelijk nood aan warmte, structuur, voorspelbaarheid en zorg op maat. Daarnaast willen we onze leerlingen de kans bieden om zo goed mogelijk in de maatschappij te integreren. Vandaar dat binnen de geïntegreerde klaswerking ook aandacht gaat naar het omgaan met diversiteit, het herkennen van elkaars talenten en kwaliteiten en respect voor elkaars moeilijkheden.
Diagnose en IAC verslag van CLB of voorlopig verslag Type 3.
Tenminste 2 jaar en 6 maanden zijn.
Wij willen de kleuters vaardigheden aanleren zodat ze zo zelfstandig mogelijk kunnen functioneren . Daarom zetten we in op taalstimulatie, de motorische ontwikkeling, denkontwikkeling, socio- emotionele ontwikkeling.
We geven de kinderen de kans om onderzoekend, ontdekkend te spelen en te leren.
Onze school is gelegen in een rustige mooie omgeving.
We hebben 1 kleuterklasje waarin we maximaal 8 kleuters van 2,5 tot 6 jaar begeleiden.
Het is een geïntegreerde werking (type 3 +type 9).
We zetten in op ervaringsgericht, spelend leren.
Tijdens de speeltijd kunnen de kleuters buiten spelen. Wanneer ze willen mogen ze ook in hun eigen speeltuin in de zandbak spelen of kunnen ze hun fietsskills tonen.
De klaswerking wordt ondersteund door de mogelijkheid aan individuele therapieën: logopedie (taal en rekenen), ergotherapie, psychotherapie (speltherapie) en zorg.
De meeste kleuters stromen na de kleuterschool door naar onze eigen lagere schoolwerking type 3/ type 9.
Soms wordt een kleuter verwezen naar een andere school (voor buitengewoon onderwijs) om beter tegemoet te komen aan zijn/haar opvoedings- en onderwijsbehoeften.