Lager onderwijs
We kiezen voor een geïntegreerde werking T3/T9 vanuit de overtuiging dat we op deze manier optimale ontwikkelingskansen creëren voor onze leerlingen. Onze ervaring leert ons dat de noden van deze kinderen deels hetzelfde zijn, namelijk nood aan warmte, structuur, voorspelbaarheid en zorg op maat. Daarnaast willen we onze leerlingen de kans bieden om zo goed mogelijk in de maatschappij te integreren. Vandaar dat binnen de geïntegreerde klaswerking ook aandacht gaat naar het omgaan met diversiteit, het herkennen van elkaars talenten en kwaliteiten en respect voor elkaars moeilijkheden.
Type 3
Diagnose van ADHD, ODD, CD, hechtingsstoornis en/of angst- of stemmingsstoornis vastgesteld door een kinderpsychiater.
Het (voorlopig) IAC verslag van het CLB.
Type 9
Diagnose van ASS vastgesteld door een kinderpsychiater.
Het IAC verslag van het CLB.
We willen onze kinderen doen groeien naar zelfstandigheid via:
het vergroten van het emotionele welbevinden;
het stimuleren, ondersteunen, verstevigen van de zelfsturing;
het trainen van socio-emotionele vaardigheden;
een preventieve aanpak van gedrags- en emotionele problemen;
elke dag is een nieuwe kans om te groeien!
Als school staan we ervoor kinderen optimaal te laten groeien in hun leervermogen via:
het opstellen van een IAC zodat elk kind op zijn/haar tempo en mogelijkheden leerstof kan opnemen, verwerken,.... ;
het aanbieden van een rijk leerklimaat binnen een klascontext.
Onze school is gelegen in een rustige, groene omgeving
We zetten in op de behoefte aan duidelijkheid, voorspelbaarheid en veiligheid in de klas :
kleine klasgroepen per niveau (maximum 10 leerlingen per klas);
we bieden ontwikkelingsmogelijkheden op maat en tempo van het kind
(Individueel Aangepast curriculum);
positief, sterk gestructureerd, rijk leerklimaat;
we geven duidelijke grenzen aan én blijven tezelfdertijd in verbinding met het kind, zodat nieuw gedrag aangeleerd kan worden;
we hebben een rustruimte voor leerlingen die het moeilijk hebben in de klas of op de speelplaats;
een uitgewerkt speelplaatsproject.
De klaswerking wordt ondersteund door de mogelijkheid aan individuele therapieën: logopedie (taal en rekenen), ergotherapie, psychotherapie (speltherapie) en zorg
Na een loopbaan op onze school kan het kind doorstromen naar:
het gewoon lager onderwijs;
het gewoon secundair onderwijs;
het buitengewoon secundair onderwijs (OV1, OV2, OV3 en OV4).